Terug | Pagina afdrukken
Reliëf zonder titel, ‘De doop van Christus’
- Locatie
-
Bekijk locatie...
- Locatieomschrijving
-
Markt (Grote Kerk).
-
- Kunstenaar
-
Starreveld, Pieter
- Over de kunstenaar
-
Pieter Starreveld werd in 1911 in Koog ad Zaan geboren en overleed in 1989 in Amersfoort. In deze plaats woonde en werkte hij lange tijd. Hij studeerde in Amsterdam aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs en de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. Van zijn hand is in Wageningen ook het reliëf in hout ‘De doop van Christus’ in de Grote Kerk, ander werk van hem in Wageningen is mogelijk in WO II verloren gegaan. Pieter Starreveld was een veelzijdig beeldend kunstenaar met een grote technische vaardigheid, hij werkte als beeldhouwer, tekenaar, bronsgieter, boekontwerper, maker van penningen, glaskunst, houtsneden, boekillustraties enzovoort. Hij maakte reliëfs voor de voormalige School voor Ambachtsonderwijs Nijmegen, vele herdenkingsmonumenten waaronder in Enspijk, Hoorn en Amsterdam, intarsia (hout-inlegkunst) voor het schip De Nieuw Amsterdam en andere scheepsinterieurs.
- Beschrijving
-
Boven een zij-ingang van de Grote Kerk op de Markt in Wageningen bevindt zich een reliëf, gesneden uit donker eikenhout. Het toont twee mannen, van wie er een in een stroom staat, en een duif. De andere man heeft de hand boven het hoofd van degene die in het water staat. Het tafereel stelt Johannes de Doper voor die Christus doopt in de Jordaan. De vogel is het symbool van de Heilige Geest. Bij de eerste restauratie van de kerk (1943) na oorlogsschade is dit beeldje in 1944 midden boven een zij-ingang aangebracht. "Johannes de Doper" was de vroegere naam van de Grote Kerk. De naam wordt nog wel gebruikt. Het beeldje werd jarenlang ontsierd door een TL-noodverlichting die de hoofden aan het zicht onttrok. In de loop van 2013 is deze lamp verplaatst en bij een grote restauratie van de kerk in 2019-2020 is deze vervangen door een sfeervolle lantaarn, en is het beeldje nogmaals in de verf gezet. Het beeld is donker geverfd, het is niet bekend of dit oorspronkelijk ook zo was. Het is niet zeker of de kunstenaar zelf aan zijn houtsnijwerk de titel ‘De doop van Christus’ heeft gegeven.
-
- Jaartal van plaatsing
-
1944
- Soort kunstwerk
-
gevelkunstwerk
- Gebruikte materialen
-
Eikenhout
- Bijzonderheden
-
Rietveld, Ad / Wageningen in pen en inkt: Historische Vereniging Oud-Wageningen, z.j. (1993), pag. 3.
Oud-Wageningen: Historische Vereniging Oud-Wageningen, jaargang 39 nummer 1, pagina 12-13, A.G. Steenbergen ‘Sluitstuk Johannes de Doper’.
Pieter Starreveld: Monografieën Sculptuur Instituut Den Haag, deel 12, 2022
- Externe bronnen
-