WA053 6 Nine Gates to Heaven Campus Wageningen UR Van Dijk JPG

Nine gates to heaven

Locatieomschrijving
Westelijk deel van de campus van Wageningen UR, in het gazon naast een bosschage langs de Stippeneng
Kunstenaar
Dijk, Janneke van
Over de kunstenaar
Janneke / Jannigje van Dijk is in 1944 in Rotterdam geboren. Zij woont en werkt in Wageningen. Zij volgde de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam en werd docente tekenen, handvaardigheid en grafiek en vrij kunstenaar. Ook volgde zij opleidingen op spiritueel gebied. Haar thema's zijn intuïtie, antroposofie, dromen, vormkracht, groei. Zij maakte diverse muurschilderingen, onder meer bij Congrescentrum "De Born" in Bennekom. Daarnaast objecten van gevonden materiaal uit de natuur, draad, papier en hout , sieraden, klankinstrumenten en vrijstaande sculpturen van uiteenlopende materialen.
Beschrijving

In een schijf van plaatstaal met een doorsnede van 198 cm is een weefselstructuur uitgefreesd. Afgebeeld is een doorsnede van de wortel van een lotus. De titel, te vertalen als ‘negen poorten naar de hemel’, verwijst naar de negen kanalen binnen de wortel. ‘Niet een letterlijke afbeelding van een dwarsdoorsnede, maar een samenstelling, een inspiratie’, aldus de kunstenaar. Zij noemt dit een ‘fenomenologische benadering’. Van 16 juni tot 30 juli 2007 vormde dit beeld de bijdrage van de kunstenares aan de expositie ‘Een lusthof voor Linnaeus’ die in dit arboretum plaatsvond ter gelegenheid van het 300ste geboortejaar van deze geleerde. Later is het elders op De Dreijen geplaatst, en vervolgens verhuisd naar de toenmalige tuin van de kunstenares aan de Grebbedijk. Tenslotte is het eind 2018 op de campus van Wageningen UR geplaatst, in het gazon langs de Stippeneng. Daar stond tot 2018 het houten beeld ‘Contrapunt’ , deel van het kunstwerk ‘Punt en Contrapunt’ van Gerrit Breman (zie aldaar). ‘Nine Gates to heaven’ met de dragende constructie daar omheen is gemaakt door Firma Van Deelen, Wageningen.

Over het beeld schreef Janneke van Dijk: ‘Het beschouwen van vormen en structuren van planten, dieren en patronen in het landschap, maakt dat ik een sterke verbinding ervaar met het wezen van de dingen.[…] Een verlangen om de essentie van de vormkracht bijna aan te raken deed het idee ontstaan een dwarsdoorsnede van het weefsel van een lotuswortel te tonen. De wortel, de stengel, een prachtige structuur, alleen zichtbaar als deze vele malen is uitvergroot, een mogelijkheid van onze tijd. Hierdoor geïnspireerd is dit monumentale object ontstaan, uitgevoerd in plaatstaal. Een geschenk aan Linnaeus als kind van deze tijd. De lotus, een veelzijdig symbool, geworteld in de modder, door het water groeiend, de bloem geopend naar het licht.’
 

 

Janneke van Dijk – Nine Gates to Heaven

Speech door Janneke van Dijk bij de officiële presentatie van het kunstwerk, 22 augustus 2019

 

"Het idee voor "Nine Gates to Heaven " is ontstaan in 2007, in de aanloop naar de herdenking van de 300e geboortedag van Linnaeus, de Zweedse plantkundige en bioloog, die de binomiale nomenclatuur voor levende wezens invoerde.

Een aantal kunstenaars van het Platform Beroepskunstenaars Wageningen ontwierpen voor deze gelegenheid een botanische tuin van de 21e eeuw. En geïnspireerd door het erfgoed van Linnaeus verbeeldden 8 kunstenaars in ruimtelijke werken wat Linnaeus toen nog niet kon weten.

Wetenschappers van Wageningen UR en Koninklijke Landbouwkundige Vereniging droegen bij aan de ontwikkeling en uitvoering van dit project.

Linnaeus heeft zoals ik het beleef, met het aanbrengen van de systematiek een verbinding tot stand gebracht tussen het energetische, kosmische, de vormkracht enerzijds en de materie, het aardse, de concrete vorm en vormuitdrukking anderzijds. Mede door het benoemen èn onderscheid maken, incarneert een wezen.

Dit is in een tijd gebeurd waarin de mensontwikkeling rijp was om vanuit collectiviteit naar individualiteit en rede te groeien.

Deze verbindende beweging kan ons dichter brengen bij het wezen van de dingen, planten, bomen, dieren.

Ook bij het ervaren van onze eigen essentie. Binnen het grote geheel.

Ik had destijds als plek het vijvertje bij het borstbeeld van Linnaeus in het arboretum De Dreijen uitgekozen.

De maten van "Nine Gates to Heaven" zijn afgestemd op de plek daar. Het thema 'Water' en 'een verlangen om de essentie van de vormkracht bijna aan te raken' deden bij mij het idee ontstaan om een dwarsdoorsnede van een lotuswortel als inspiratie te gebruiken.

Een lotus, lelie, omdat deze bloem wortelt in de modder en omhoog reikt naar de hemel, waarin ik een verbindende energie beleef: aarde-hemel, energie-materie.

Mijn liefde voor de natuur, de verbinding die ik ervaar met het wezen der dingen, de fascinatie voor structuren en patronen, analogieën, dit alles heb ik teruggevonden in de beleving van dit project en het ontwerpen van dit beeld.

Dit werk is niet een letterlijke afbeelding van een dwardoorsnede, maar een samenstelling, een inspiratie. De celstructuur is te zien, de negen gaten, die vanuit een andere hoek gezien luchtkanalen vormen, de getallen 3, 6 en 9 die een rol spelen in de vorm in het midden, het aanwezig zijn van 9 "zwarte gaten" die weer symbool staan voor het onbekende, het onverwachte, en zorgen voor het evenwicht door de dualiteit te benadrukken.

De doorsnede van de schijf is op veel plekken 198 cm, wat tesamen weer een 9 oplevert.

Het werk is uitgevoerd in plaatstaal, het ontwerp is door Oscar Mulder, grafisch ontwerper, naar een computerbestand overgebracht, daarna gelaserd, wat een prachtige video opgeleverd heeft. En uiteindelijk door de fa. Van Deelen te Wageningen verder uitgevoerd en geplaatst in de bomentuin.

De Dreijen, in 2007.

Na wat omzwervingen, via mijn toenmalige tuin grenzend aan de Grebbedijk, hier op het terrein van de universiteit zijn laatste plek gevonden, waar ik erg blij mee ben en waarvoor ik iedereen die hieraan heeft meegewerkt hartelijk wil bedanken. Ik hoop dat bij het beschouwen van dit werk, door de openheid die in de structuur zit, inzicht en doorzicht ervaren kunnen worden, evenals het ervaren van de mogelijkheid, dat achter wat men ziet een andere werkelijkheid zichtbaar zou kunnen worden."

Jaartal van plaatsing
2007
Soort kunstwerk
stalen object
Gebruikte materialen
Staal.
Bijzonderheden
Bronnen:
- Communicatie met de kunstenaar.
- Bijlage: Speech door Janneke van Dijk bij de officiële presentatie van het kunstwerk, 22 augustus 2019
Externe bronnen